Dobór silnika na jacht

Dobór silnika na jacht

Poniższa tabela przedstawia przybliżony dobór wielkości silnika do jachtu wypornościowego. Założyliśmy, że jacht ma uzyskać swoją maksymalną prędkość, na jaką pozwala mu konstrukcja kadłuba. Założenie to nie sprawdzi się w przypadku szybkich jachtów regatowych, dla których silnik służy jedynie do manewrowania i może być znacznie mniejszy niż przeduje to przelicznik. To samo ma miejsce w przypadku żeglowania z rodziną, gdzie często chcemy ok. 30% zapas mocy ze względów bezpieczeństwa.

W idealnej sytuacji należy zasięgnąć rady stoczni lub projektanta łodzi co do najlepszej mocy silnika oraz doboru śruby. W celu najlepszego doboru silnika prosimy o kontakt na adres info@dieselair.pl. W oparciu o dostarczone dane precyzyjnie dobierzemy śrubę i silnik.
  • Generalna zasada mówi, że w przypadku jachtów do cruisingu na każdą tonę wyporności powinniśmy założyć co najmniej 5 KM. Na Bałtyku często możemy pokusić się o mniejszy silni, a to z uwagi na brak pływów i prądów. W przypadku jednostek pływających po rzekach, a w szczególności po rzekach w Europie Zachodniej przelicznik może wynieść nawet 7 KM na tonę wyporności, a to ze względu na przeważnie większy prąd. Na naszych Mazurach, czy na Warmii wystarczą znacznie mniejsze silniki niż na Bałtyku, a to z uwagi na płytsze zanurzenie jachtu, brak kila i na ogół mniejszą wyporność na metr długości niż ma to miejsce w jachtach morskich.
  • Maksymalna prędkość kadłuba w węzłach (dla kadłubów wypornościowych) = 1,3 (lub 1,4 dla smukłych kadłubów) x √ długości linii wodnej (w stopach).
  • Prosimy o rozważny wybór silnika. Beta Marine Limited ani Diesel Air nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za niewłaściwy dobór silnik.
Silnik Moc KM Wyporność jachtu w tonach KLW w stopach (długość linii wodnej)
Beta 10 10 bhp @ 3,000 rpm 1 – 2 22 – 24
Beta 14 13.5 bhp @ 3,600 rpm 2 – 3.5 24 – 26
Beta 16 16 bhp @ 3,600 rpm 3 – 4 25 – 28
Beta 20 20 bhp @ 3,600 rpm 4 – 5 26 – 32
Beta 25 25 bhp @ 3,600 rpm 5 – 6 27 – 34
Beta 30 30 bhp @ 3,600 rpm 6 – 7 32 – 36
Beta 35 35 bhp @ 2,800 rpm 8 – 9 36 – 38
Beta 38 38 bhp @ 3,600 rpm 9 – 10 37 – 39
Beta 45T 45 bhp @ 3,000 rpm 9 – 11 38 – 40
Beta 43 43 bhp @ 2,800 rpm 10 – 12 38 – 42
Beta 50 50 bhp @ 2,800 rpm 12 – 15 42 – 45
Beta 60 56 bhp @ 2,700 rpm 15 – 17 43 – 46
Beta 70T 70 bhp @ 2,800 rpm 17 – 22 44 – 47
Beta 75 75 bhp @ 2,600 rpm 17 – 22 46 – 50
Beta 85T 83 bhp @ 2,800 rpm 21 – 23 48 – 51
Beta 90 90 bhp @ 2,600 rpm 22 – 24 50 – 52
Beta 90T 90 bhp @ 2,600 rpm 22 – 24 50 – 52
Beta 105T 99 bhp @ 2,600 rpm 24 – 26 51 – 53
Beta 115T 115 bhp @ 2,600 rpm 27 – 33 52 – 55

 

Powyższe zasady nie dotyczą doboru silników na katamarany, na jednostki półślizgowe oraz jednostki ślizgowe. W takim przypadku prosimy o kontakt pod adresem: info@dieselair.pl.

Wróć na stronę silnikimorskie.pl